نهضت پرنده نگری تالاب انزلی (معرفی و اقدامات انجام شده)

آلن پطروسیان – محقّق و مروّج ورزش سبز

(بنیان‌گذار نهضت پرنده‌ نگری تالاب انزلی و پایه‌گذار نهضت دوچرخه‌سواری همگانی ایران)

instagram: @anzali.wetland.birdwatching

نهضت پرنده‌ نگری تالاب انزلی مهرماه سال ۱۴۰۰ به واسطۀ اتحاد، همّت، برنامه‌ریزی و مشارکت جامعۀ محلّی و با همکاری اجرایی فصلنامۀ طبیعت و محیط‌زیست، صنوبر، در یکی از روستاهای تالاب انزلی متولد شد تا با همدلی و همکاری افراد حقیقی و حقوقیِ داخل وخارج از استان گیلان، در دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده تلاش و فعالیت نماید.

نهضت پرنده‌نگری تالاب انزلی با چشم اندازِ جایگزینی خردمندانۀ پرنده‌نگری با شکار و با هدف «توسعۀ اکوتوریسم فرهنگی، هنری و ورزشی منطقه – حفاظت غیر‌مستقیم از زیست‌مندان و زیستگاه‌های تالاب و همچنین تقویت مشاغل بومی و محلّی» به ترویج پرنده‌نگری در تالاب انزلی می‌پردازد تا به مانند سایر تجارب پیشین خود در نهضت‌های ترویجی این مرز و بوم، از طریق پنج اصل راهبردیِ تعیین‌شده (از جمله اقدامات و رویدادهای ترویجی، آموزشی، رقابتی، بین بخشی و زیر‌‌ساخت) در حفظ، ارتقاء و انعکاس منابع غنیِ طبیعی و فرهنگیِ شهرها و روستاهای انزلی، گیلان و ایران اهتمام ورزد و به سهم خویش در سربلندی بیش از پیش ایران و ایرانیان و همچنین شادابی زمین و زمینیان مشارکت نماید.

پل تاریخی انزلی
نمایی از پل تاریخی انزلی ، بخشی از شهر و دورنمای تالاب انزلی – عکس از آیدین ایرانی‌نژاد

انزلی

هرگاه سخن از انزلی پیش آید، ناخودآگاه تصویر یک شهر بندری، تاریخی و طبیعی شگفت‌انگیز در ذهن تداعی می‌شود. شهری در مرکز سواحل استان گیلان که از شهرسازی آبی خاصی بهره می‌جوید. شهری که سطوح آبی آن با سطوح خشکی‌اش تا حدودی برابری می‌کند. روی چندین جزیره‌ی طبیعی و مسکونی شکل گرفته و تعدادی از کوچه‌ها و بازار این شهر از آب پوشیده شده که برای دسترسی به بعضی مقاصد، همچنان از قایق پارویی و موتوری استفاده می‌شود.

دیاری متشکّل از اقوام، ادیان و سنن مختلف که در همزیستی مهربانانه، پرنشاط، متمدّنانه و هیجان‌انگیز خود باعث شده‌اند که میزبانی شایسته‌ای از گردشگران داخلی و خارجی حاصل شود تا آوازه‌ی دل‌انگیز بناهای تاریخی، بندرگاه، بازار، حیات‌وحش و به‌طور کلّی جایگاه جهانی ورزش، فرهنگ، هنر، معماری و طبیعت غنی انزلی نه تنها تا استان‌های مختلف، بلکه به قارّه‌های دوردست نیز برسد.

شهری که ظرفیت‎‌های کم‌نظیر خود را به دلیل موقعیت استراتژیک خاص خود که یکی از ارزشمندترین نقاط طبیعی و جغرافیایی استان گیلان است به دست آورده، دقیقاً در میان دو پهنه‌ی وسیع آبی که یکی دریای خزر است و دیگری تالاب انزلی.

تالاب

اصولاً ماهیت تالاب‌ها ایجاد شگفتی در طبیعت و حتّی شهرها و روستاهای اطراف خود است. تالاب‌ها از کارکردهای فوق‌العاده‌ای بهره می‌جویند که برآیند مفید و فواید زیستی خود را در اختیار تمامی زمین و زمینیان قرار می‌دهند.

تالاب‌ها راه‌حلّ طبیعی قدرتمندی برای جذب نسبی آلودگی محیطی از جمله رسوبات رودها برای تولید آبی زلال، تأمین منابع مختلف و گسترده‌ی غذایی۱، تقلیل فجایع طبیعی (همچون دفع سیلاب‌ها)، جذب ۴۰٪ از ذرّات کربن معلّق جهان و تقویت معیشت جوامع محلّی هستند که ۴۰٪ حیوانات و گیاهان، ۵۰٪ از پرندگان و ۲/۳ آبزیان جهان در آنها زندگی می‌کنند. از این‌رو تالاب‌ها به با ارزش‌ترین اکوسیستم یا زیست‌بوم جهان تبدیل شده‌اند.

تالاب انزلی

تالاب انزلی نیز به‌عنوان یکی از پراهمیت‌ترین تالاب‌های ۲۲۶ تالاب ایران، به همراه ۲۵ مجموعه‌ی تالابی دیگرِ این مرز و بوم در فهرست تالاب‌های دارای اهمیت جهانی قرار گرفته که سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها (رامسر) به ثبت رسیده است.

اما چه چیزی موجب تمایز انزلی شده و آن ‌را جزءِ تالاب‌های پراهمیت کشور و حتّی جهان قرار داده؟

تالاب انزلی با مساحت ۱۹۵ کیلومتر مربعی، دارای حوضه‌ی آبخیز با بزرگی چشمگیری به مساحت ۳۶۱۰ کیلومتر مربع است که آب خود را از چشمه‌های قلل تالش (در جنوب غربی) تا چشمه‌های قلل سراوان (در جنوب شرقی) تأمین می‌کند. آب از جنگل‌های هیرکانی که پوشیده است از انواع درختان توسکا، شمشاد، ون و سایر درختان پرمنفعت به ویژه میوه‌های وحشی عبور کرده و بر غنای معدنی خود می‌افزاید. این آب ارزشمند به‌واسطه‌ی حدود ۳۰ رود فرعی به سوی شمال پیش می‌رود.

میانه‌ی راه بخشی از آن وارد زیستگاه‌هایی متشکّل از مراتع، زمین‌های کشاورزی‌، جنگل‌های مصنوعی و زراعی می‌شود که جمعیت نسبتاً مطلوبی از انواع سوزنی‌برگ‌ها و پهن‌برگ‌ها را شامل شده و از درختان شاخص آن نیز می‌توان صنوبر را نام برد. صنوبر این سال‌ها جنبه‌ی باارزشی در کشاورزی معاصر و معیشت جامعه‌ی محلّی اکثر نقاط گیلان یافته است که با تمام منفعت مادی و طبیعی خود، بر اثر عدم تسهیل لازم در فعالیت برنج‌کاران در حال جایگرینی با مزارع برنج است.

این‌گونه است که آب‌های جاری‌شده از هیرکانی حدود ۷ شهرستان رشت، شفت، فومن، صومعه‌سرا، ماسال، انزلی و بخشی از آن رضوانشهر را سیراب کرده، پساب‌های مسکونی زراعی، صنعتی و حتّی شیرابه‌ی زباله‌ها را در پیش‌روی خود تا حدّ زیادی جمع‌آوری می‌کند و به قصد احیای خود در تصفیه‌خانه‌ی طبیعی بزرگ و قدرتمندی به نام تالاب انزلی از طریق ۱۰ رود اصلی وارد این زیستگاه شگفتی‌ساز می‌شود.

هرچند که مدّتی‌ست این تالاب کارکرد آرمانی خود را به‌دلیل توسعه‌ی بی‌رویه‌ی زندگی شهری و زیاده‌خواهی‌های انسانی از دست داده و در لیست تالاب‌های رو به نابودی مونترو قرار گرفته، امّا این اکوسیستم همچنان پویاست و آب خود را برای رساندن به دریای خزر تا حدودی تصفیه می‌کند. دریایی بین‌المللی که به مسافت حدوداً ۳۳ کیلومتری همسایگی خود را به تالاب انزلی داده و با مرزی شنی از آن جدا شده، همان مرز وسیعی که شهر زیبای بندرانزلی با وسعت ۳۱۵ کیلومتر مربعی بر روی آن نهاده شده است.

نقشه تالاب انزلی
نقشه حوزه آبریز تالاب انزلی

در این شهر که پرباران‌ترین شهر ایران است و سال ۲۰۱۹ در یک روز، پرباران‌ترین شهر جهان معرّفی شده، به دلیل ماهیت تالابی و دریایی خود و همچنین تعدّد رودهای داخل شهر انزلی بسیاری از اهالی آن برای تردّدهای روزمره و یا دسترسی به قسمت‌هایی از شهر اعم از بازار، روستا، جزیره‌ها، تالاب و دریا از قایق استفاده می‌کنند و ضمناً یکی از بالاترین تعداد دوچرخه‌سواران ایران را (نسبت به تراکم جمعیت) به خود اختصاص داده است.

اهمیت تالاب انزلی در میان تالاب‌های جهان

تالاب انزلی به دلیل تعدّد و کیفیت زیستگاه‌ها و خُردزیستگاه‌ها، یکی از بیشترین تنوع‌زیستی را در بین تالاب‌های ایران به خود اختصاص داده و با به‌روزرسانی اطلاعات تالاب انزلی در کنوانسیون رامسر (که از طریق مطالعات جامع اکوسیستم و پایش‌های انجام‌شده در فاز دوّم پروژه‌ی مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران و آژانس همکاری‌های بین‌المللی جایکا ژاپن انجام شده) مشخص شد که۲ از بین ۹ معیار شناسایی تالاب‌های دارای ارزش بین‌المللی، این تالاب از ۸ معیار مهم که در ادامه به جزئیات آن اشاره شده بهره می‌جوید و از این‌رو تالاب انزلی را در بین تالاب‌های دارای اهمیت جهانی قرار داده است.

۱- تالاب انزلی متشکّل از مجموعه‌ای از تالاب داخلی و ساحلی و یک تالاب شاخص در ساحل جنوبی دریای خزر است.

۲- بسیاری از گونه‌های در معرض خطر مانند عقاب خالدار بزرگ، اردک سرحنایی، اردک سرسفید و پلیکان خاکستری در تالاب انزلی قابل مشاهده است.

۳- حمایت از جوامع گونه‌های مختلف گیاهان و جانوران در منطقه‌ی زیستیِ حوضه‌ی آبریزِ بین‌المللی جنوب رود کورا۳ شامل گونه‌های مختلفی مانند ۲۱ گونه پستاندار، ۲۴۳ گونه پرنده، ۱۱ گونه خزنده، ۳ گونه دوزیست، و ۵۷ گونه ماهی است که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ در تالاب انزلی به ثبت رسیده است.

۴- تالاب انزلی زیستگاهی حیاتی برای پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است و زیستگاهی بسیار مهم در زمان مهاجرت و پرریزی پرندگان به‌شمار می‎‌رود.

۵- به‌طور منظّم بیش از ۱۲۰ هزار پرنده‌ی آبزی در اواسط زمستان در تالاب انزلی سرشماری شده‌اند. (۲۰۱۵-۲۰۱۸)

۶- اخیراً بیش از ۱٪ جمعیت جهانی پلیکان خاکستری، باکلان کوچک در تالاب انزلی زمستان‌گذرانی کرده و بیش از ۱٪ جمعیت جهانی پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی جوجه‌آوری کرده است. (توضیح: یکی از معیارهای کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌های رامسر، حمایت منظّم از ۱٪ از افراد جمعیت یک گونه یا زیرگونه‌ی پرندگان آبزی است.)

۷- تالاب انزلی و رودخانه های ورودی به آن، بخش مرکزی جمعیت ماهی سفید را در بر می‌گیرد که گونه‌ی بومی دریای خزر است.

۸- زیستگاه‌های گوناگونی شامل محل‌های تخم‌ریزی، رشد و تغذیه برای انواع مختلف ماهیان نیمه‌مهاجر و غیرمهاجر است.

اهمیت تالاب انزلی از منظر پرنده‌نگری

در تالاب انزلی انواع پرندگان تابستان‌گذران، زمستان‌گذران، مهاجر عبوری، مقیم و سرگردان وجود دارد، از این‌رو هر ۵ شاخص وضعیت پرندگان در فصول ایران را شامل می‌شود. این تالاب از ۱۴ نوع خُردزیستگاه پرندگان ایران، ۱۳ نوع آن را داراست که موجب شده تا نزدیک به نیمی از پرندگان ایران در تالاب انزلی حضور داشته باشند. این شرایط مطلوب محیطی باعث شده یکی از توقف‌گاه‌های سه مسیر مهاجرت جهانی پرندگان، تالاب انزلی باشد. (مسیر دریای سیاه-مدیترانه، مسیر غرب آسیا-شرق آفریقا، آسیای مرکزی).

در نتیجه یکایک این ظرفیت‌ها و سایر عوامل سبب شده تالاب انزلی غیر از پرندگان، برای فعّالان، متخصّصان و به‌ویژه دوست‌دارانِ طبیعت، پرنده‌نگری، اکوتوریسم و گردشگریِ ایران و جهان دارای جذابیت‌های فراوانی شود.

۱۳ خُردزیستگاه موجود در تالاب انزلی

 

تالاب انزلی از معدود تالاب‌های ایران است که مراکز رسمی پرنده‌نگری متعدّدی دارد. ضمناً از تعداد وکیفیت متنوع نقاط پرنده‌نگری برخوردار است.

علامت عوارض تالاب

مکان‌های پرنده نگری و اکوتوریسم تالاب انزلی

تالاب انزلی جزءِ تنها تالاب‌های ایران است که دارای مراکز رسمی پرنده‌نگری متعدد است. ضمناً از تعداد وکیفیت متنوع نقاط پرنده‌نگری برخوردار است.

نقاط محبوب پرنده نگری در تالاب انزلی
سایت‌های محبوب پرنده‌نگری در تالاب انزلی

 

پرندگان مهاجر تالاب انزلی
تعدادی از پرندگان نالاب انزلی

 

فهرست پرندگان تالاب انزلی

۱)          کشیم کوچک
۲)          کشیم کاکلی بزرگ
۳)          کشیم گردن سرخ
۴)          کشیم گردن سیاه
۵)          کشیم گوشدار
۶)          پلیکان سفید بزرگ
۷)          پلیکان خاکستری
۸)          باکلان بزرگ
۹)          باکلان کوچک
۱۰)        حواصیل خاکستری
۱۱)        حواصیل ارغوانی
۱۲)        اگرت بزرگ
۱۳)        اگرت کوچک
۱۴)        گاوچرانک
۱۵)        حواصیل زرد
۱۶)        حواصیل شب
۱۷)        بوتیمار کوچک
۱۸)        بوتیمار اوراسیایی
۱۹)        لک لک سفید
۲۰)        لک لک سیاه
۲۱)        اکراس سیاه
۲۲)        کفچه نوک
۲۳)        فلامینگوی بزرگ
۲۴)        قوی گنگ
۲۵)        قوی فریادکش
۲۶)        غاز خاکستری
۲۷)        آنقوت
۲۸)        تنجه
۲۹)        گیلار
۳۰)        اردک ارده ای
۳۱)        خوتکای اوراسیایی
۳۲)        اردک سرسبز
۳۳)        فیلوش شمالی
۳۴)        خوتکای ابرو سفید
۳۵)        اردک نوک پهن شمالی
۳۶)        اردک تاجدار
۳۷)        اردک سرحنایی
۳۸)        اردک بلوطی
۳۹)        اردک سیاه کاکل
۴۰)        اردک سرسیاه
۴۱)        اردک چشم طلایی
۴۲)        مرگوس سفید
۴۳)        مرگوس معمولی
۴۴)        اردک سرسفید
۴۵)        عقاب ماهی گیر
۴۶)        کورکور حنایی
۴۷)        کورکور سیاه
۴۸)        عقاب دریایی دم سفید
۴۹)        عقاب مارخور
۵۰)        سارگپه معمولی
۵۱)        سارگپه پابلند
۵۲)        سنقر خاکستری
۵۳)        سنقر سفید
۵۴)        سنقر گندم زار
۵۵)        سنقر تالابی معمولی
۵۶)        قرقی
۵۷)        طرلان
۵۸)        عقاب خالدار بزرگ (تالابی)
۵۹)        عقاب خالدار کوچک (جنگلی)
۶۰)        عقاب صحرایی (استپی)
۶۱)        عقاب شاهی
۶۲)        دلیجه کوچک
۶۳)        دلیجه معمولی
۶۴)        ترمتای
۶۵)        لیل اوراسیایی
۶۶)        بالابان
۶۷)        شاهین بحری
۶۸)        شاهین معمولی
۶۹)        قرقاول
۷۰)        بلدرچین
۷۱)        درنای خاکستری (معمولی)
۷۲)        یِلوِه آبی
۷۳)        یلوه حنایی
۷۴)        یلوه کوچک
۷۵)        یلوه خالدار
۷۶)        چنگر نوک سرخ
۷۷)        طاووسک
۷۸)        چنگر اوراسیایی
۷۹)        زنگوله بال
۸۰)        صدف خوار
۸۱)        چوب پای بال سیاه
۸۲)        آوُسِت (نوک خنجری ابلق)
۸۳)        چاخ لق معمولی
۸۴)        گلاریول بال سرخ
۸۵)        گلاریول بال سیاه
۸۶)        خروس کوُلی شمالی(معمولی)
۸۷)        خروس کوُلی دم سفید
۸۸)        خروس کوُلی اجتماعی

(ابروسفید-شکم سیاه)

۸۹)        سلیم طلایی اروپایی
۹۰)        سلیم خاکستری
۹۱)        سلیم طوقی بزرگ (معمولی)
۹۲)        سلیم طوقی کوچک
۹۳)        سلیم کوچک
۹۴)        سلیم شنی بزرگ
۹۵)        گیلانشاه دم سیاه
۹۶)        گیلانشاه حنایی
۹۷)        گیلانشاه ابروسفید
۹۸)        گیلانشاه بزرگ (اوراسیایی)
۹۹)        آبچلیک خالدار
۱۰۰)       آبچلیک پاسرخ (معمولی)
۱۰۱)       آبچلیک تالابی
۱۰۲)       آبچلیک پاسبز (معمولی)
۱۰۳)       آبچلیک تک زی
۱۰۴)       آبچلیک خالدار پاسبز
۱۰۵)       آبچلیک نوک سربالا
۱۰۶)       آبچلیک آواز خوان
۱۰۷)       سنگ گردان
۱۰۸)       فَلاروُپ گردن سرخ
۱۰۹)       ابیا
۱۱۰)       پاشلک بزرگ
۱۱۱)       پاشلک معمولی
۱۱۲)       پاشلک کوچک
۱۱۳)       تلیله سفید
۱۱۴)       تلیله کوچک
۱۱۵)       تلیله دم سفید
۱۱۶)       تلیله شکم سیاه
۱۱۷)       تلیله بلوطی (نوک دراز)
۱۱۸)       تلیله نوک پهن
۱۱۹)       آبچلیک شکیل
۱۲۰)       کاکایی اقیانوسی
۱۲۱)       کاکایی معمولی (نوک سبز)
۱۲۲)       کاکایی پشت سیاه کوچک
۱۲۳)       کاکایی ارمنی
۱۲۴)       کاکایی خزری
۱۲۵)       کاکایی پشت سیاه بزرگ
۱۲۶)       کاکایی سرسیاه بزرگ
۱۲۷)       کاکایی سرسیاه کوچک
۱۲۸)       کاکایی مدیترانه ای
۱۲۹)       کاکایی صورتی
۱۳۰)       کاکایی کوچک
۱۳۱)       پرستو دریایی تیره
۱۳۲)       پرستو دریایی بال سفید
۱۳۳)       پرستو دریایی سیاه
۱۳۴)       پرستو دریایی نوک کاکایی
۱۳۵)       پرستو دریایی خزری
۱۳۶)       پرستو دریایی معمولی
۱۳۷)       پرستو دریایی کوچک
۱۳۸)       پرستو دریایی کاکلی تُک زرد
۱۳۹)       کبوتر چاهی
۱۴۰)       کبوتر جنگلی
۱۴۱)       قمری معمولی
۱۴۲)       قمری خانگی
۱۴۳)       یاکریم معمولی
۱۴۴)       طوطی طوق صورتی
۱۴۵)       کوکوی معمولی
۱۴۶)       جغد انبار (سفید)
۱۴۷)       مرغ حق اوراسیایی (معمولی)
۱۴۸)       جغد جنگلی
۱۴۹)       شبگرد معمولی (اروپایی)
۱۵۰)       بادخورک معمولی
۱۵۱)       ماهی خورک کوچک
۱۵۲)       زنبور خوار ایرانی(گلو خرمایی)
۱۵۳)       زنبور خوار اروپایی(معمولی)
۱۵۴)       هدهد اوراسیایی (شانه به سر)
۱۵۵)       سبزقبای اروپایی (معمولی)
۱۵۶)       دارکوب قهوه ای(اوراسیایی)
۱۵۷)       چکاوک گندمزار (طرقه)
۱۵۸)       چکاوک بال سفید
۱۵۹)       چکاوک پنجه کوتاه
۱۶۰)       چکاوک کوچک
۱۶۱)       چکاوک درختی
۱۶۲)       چکاوک کاکلی
۱۶۳)       چکاوک آسمانی
۱۶۴)       چلچله رودخانه
۱۶۵)       پرستوی معمولی
۱۶۶)       چلچله دمگاه سفید
۱۶۷)       دم جنبانک شکم زرد
۱۶۸)       دم جنبانک سر زرد
۱۶۹)       دم جنبانک خاکستری
۱۷۰)       دم جنبانک ابلق
۱۷۱)       پیپِت صحرایی
۱۷۲)       پیپت تالابی
۱۷۳)       سنگ چشم پشت سرخ
۱۷۴)       سنگ چشم دم سرخ
۱۷۵)       سنگ چشم سرحنایی
۱۷۶)      سنگ چشم خاکستری کوچک
۱۷۷)       الیکایی
۱۷۸)       صعوه جنگلی
۱۷۹)       سینه سرخ اروپایی
۱۸۰)       بلبل خالدار
۱۸۱)       بلبل معمولی
۱۸۲)       گلو آبی
۱۸۳)       دم سرخ معمولی
۱۸۴)       دم سرخ سیاه
۱۸۵)       چک بوته ای
۱۸۶)       چک معمولی (اروپایی)
۱۸۷)       چکچک ابلق معمولی
۱۸۸)       چکچک کوهی
۱۸۹)       چکچک بیابانی
۱۹۰)       توکا (اوراسیایی)
۱۹۱)       توکای باغی
۱۹۲)       توکای بزرگ
۱۹۳)       سسک دم پهن
۱۹۴)       سسک راه راه (ملخی)
۱۹۵)       سسک خوش صدا (ساوی)
۱۹۶)       سسک ابرو سفید
۱۹۷)       سسک جگن زار(تالابی راه راه)
۱۹۸)       سسک نیزار معمولی (تالابی)
۱۹۹)       سسک تالابی زیتونی
۲۰۰)       سسک نیزار بزرگ (تالابی)
۲۰۱)       سسک درختی زرد
۲۰۲)       سسک درختی هندی
۲۰۳)       سسک بیدی سبز
۲۰۴)       سسک چیف چاف
۲۰۵)       سسک بیدی
۲۰۶)       سسک سر سیاه
۲۰۷)       سسک باغی
۲۰۸)       سسک گلو سفید
۲۰۹)       سسک گلو سفید کوچک

(نقابدار معمولی)

۲۱۰)       سسک سر دودی
۲۱۱)       سسک تاج طلایی
۲۱۲)       مگس گیر خالدار +
۲۱۳)       مگس گیر سینه سرخ +
۲۱۴)       مگس گیر نیم یقه +
۲۱۵)       چرخ ریسک دم دراز
۲۱۶)       چرخ ریسک پشت بلوطی
۲۱۷)       چرخ ریسک نیزار +
۲۱۸)       چرخ ریسک پس سر سفید
۲۱۹)       چرخ ریسک بزرگ
۲۲۰)       چرخ ریسک سرآبی
۲۲۱)       سهره جنگلی
۲۲۲)       سهره دمگاه سفید
۲۲۳)       سهره سبز
۲۲۴)       سهره زرد
۲۲۵)       سهره طلایی
۲۲۶)       سهره گُلی
۲۲۷)       سهره نوک بزرگ
۲۲۸)       زردپره مزرعه
۲۲۹)       زردپره لیمویی
۲۳۰)       زردپره گونه سفید
۲۳۱)       زردپره سر زیتونی
۲۳۲)       زردپره سرسیاه
۲۳۳)       زردپره تالابی
۲۳۴)       گنجشک خانگی
۲۳۵)       گنجشک سینه سیاه
۲۳۶)       گنجشک درختی
۲۳۷)       گنجشک خاکی
۲۳۸)       سار صورتی
۲۳۹)       سار معمولی
۲۴۰)       پری شاهرخ
۲۴۱)       زاغی
۲۴۲)       کلاغ سیاه
۲۴۳)       کلاغ ابلق
فهرست پرندگان تالاب انزلی

پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی- جایکا ۲۰۱۵

ترجمه و برگردان فهرست: آلن پطروسیان

(اسفند ۱۴۰۰ – نهضت پرنده نگری تالاب انزلی)

گزارش آماری پرنده‌نگری تالاب انزلی – مهرماه الی نیمه‌ی اسفند ۱۴۰۰

این گزارش بر مبنای مشاهدات ثبت‌شده‌ی نقاط مختلف تالاب انزلی که در سامانۀ ثبت پرندگان ایبرد، رویدادهای نهضت پرنده‌نگری تالاب انزلی، تگ و منشن کردن صفحه‌ی اینستاگرام anzali.wetland.birdwatching و استفاده از هشتگ #پرنده_نگری_تالاب_انزلی تهیه‌شده که از طریق میزان فعالیت میدانی نفرات رده‌بندی شده است.

۱- پانته‌آ گلزاری
۳۴ چک لیست
ثبت ۱۰۰ گونه پرنده
۲- آلن پطروسیان
۳۵ چک لیست
ثبت ۸۳ گونه پرنده
۳- رامین محمدی
۴ چک لیست
ثبت ۵۵ گونه پرنده
۴- افسانه مظاهری
۲ چک لیست
ثبت ۵۵ گونه پرنده
۴- مریم موسوی
۲ چک لیست
ثبت ۵۵ گونه پرنده
۵- تور پرنده نگری ۷-۸ بهمن باشگاه شیرو (در همدلی با نهضت پرنده نگری تالاب انزلی)
اعضا: رامین محمدی – محسن دهقان – ترنج دهقان – سارا پاکی – سیامک زند – امید یکه فلاح – مهسا شهراسبی – مریم موسوی – افسانه مظاهری – ماهان مه رو- پانته آ گلزاری – آلن پطروسیان
۱ چک لیست
ثبت ۴۱ گونه پرنده
۶- حمید جباری
۱ چک لیست
ثبت ۳۵ گونه پرنده
۷- پگاه میرزایی
۱ چک لیست
ثبت ۳۵ گونه پرنده
۸- سینا پرتوی
۱ چک لیست
ثبت ۳۱ گونه پرنده
۹- تور پرنده نگری ۲۷-۲۹بهمن باشگاه شیرو (در همدلی با نهضت پرنده نگری تالاب انزلی)
۱چک لیست
ثبت ۲۸ گونه پرنده
اعضا: رامین محمدی – انسیه افغان – مهناز محسن زاده – سید محمد تبریزی – مهدی تیموری – بهداد خوشنوا – آیدا حسین زاده – مریم موسوی – افسانه مظاهری – پانته آ گلزاری – آلن پطروسیان با همکاری: کامبیز عمویی
۱۰- سجاد زارعیان
۱ چک لیست
ثبت ۲۲ گونه پرنده
۱۱- بنفشه کاظمی
۱ چک لیست
ثبت ۲۲ گونه پرنده
تورهای پرنده نگری در تالاب انزلی
تور پرنده نگری تالاب انزلی ۷-۸ بهمن ۱۴۰۰ با همکاری باشگاه طبیعت گردی شیرو استان البرز

 

تورهای پرنده نگری در تالاب انزلی
تور پرنده نگری تالاب انزلی ۲۷ – ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ با همکاری باشگاه طبیعت گردی شیرو استان البرز

 

با امید به افزایش پاک‌زیستی و سلامتی در سرزمین پاک ایران، نهضت پرنده‌ نگری تالاب انزلی هرگونه همکاری مرتبط، رویداد مشترک و حمایت در جهت تحقّق اهداف این نهضت را پذیراست.

منابع و پانویس‌ها
  1. منبع: کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها (رامسر)
  2. منبع: خبرنامه‌ی شمارۀ ۱۰ فاز دوّم پروژه‌ی مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی، آژانس همکاری‌های بین‌المللی جایکا ژاپن با همکاری سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران.
  3. کورا رودخانه‌ای که از کشورهای ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان عبور کرده و به دریای خزر وارد می‌شود.

 

این مطلب در شمارۀ پانزدهم فصلنامۀ صنوبر منتشر شده است.

پیام بگذارید