هفت چیزی که ما در مورد زمین از آخرین روز زمین یاد گرفتیم

درک ما از زمین و چگونگی نقش ما از تغییر زمین، گسترش می‌یابد. روز زمین فرصتی است تا ما اطلاعات خود را از سیاره‌مان زمین و اثراتی که زندگی ما انسان‌ها بر زمین دارد، افزایش دهیم.

۱- معضل پلاستیک حتی بدتر از آن چیزی است که ما فکرش را می‌کردیم

یکی از بدترین اخباری که در یک‌سال گذشته خواندیم، خبر مرگ نهنگ شش تنی بود که به علت ۶۴ تن پلاستیک در معده‌اش از بین رفت. نشانه‌ای غم‌انگیز از میزان اهمیت هشدار زباله‌های پلاستیکی که ما علت آن هستیم. با مصرف پلاستیک‌ها و رسیدن آن‌ها به دریاها و اقیانوس‌ها نقش مهمی در مرگ و میر آبزیان داریم.
بحران پلاستیک واقعاً یک بحران جهانی است. براساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵، بین ۴٫۸ تا ۱۲٫۷ میلیون تن هر ساله پلاستیک به اقیانوس‌ها می‌رسد. تا سال ۲۰۵۰، وزن پلاستیک‌ها بیشتر از ماهی‌های اقیانوس‌ها خواهد شد.
از آن‌جایی که پلاستیک ماده‌ای مصنوعی است، فرآیندهای طبیعی کمی هستند که قادر به تجزیه پلاستیک‌ها باشند. بسیاری از مواد پلاستیکی مانند کیسه‌های پلاستیکی، نی‌ها و بسته‌بندی‌ها تا چند دهه در طبیعت باقی می‌مانند. ما در دفن پلاستیک‌ها و یا مدیریت آن‌ها خوب عمل نمی‌کنیم. حدود ۳۲ درصد از پلاستیک‌ها در طبیعت رها می‌شوند، جایی که اغلب از شکم پرندگان، ماهیان و نهنگ‌ها سر در می‌آورند. به نظر می‌رسد خطر بالقوه وجود پلاستیک‌ها در معده ما نیز وجود دارد.
در تحقیق انجام شده اخیر، دانشمندان ذرات پلاستیکی را در ۹۳ درصد نمونه‌های آب معدنی سراسر جهان پیدا کردند. این نوع یافته‌ها باعث شده تا فعالان محیط‌زیست اقدام به پایان دادن و یا کاهش استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف کنند. محدود کردن آلودگی پلاستیک‌ها یک موضوع کلیدی در روز زمین امسال است.

۲- ما آخرین کرگدن نر سفید جهان را از دست دادیم

معیار دیگری که در روز زمین همواره باید مجدداً بررسی کنیم، این است که ببینیم چه تعداد گونه را از دست داده‌ایم.
در ماه دسامبر، سرویس حیات‌وحش و آبزیان آمریکا اعلام کرد که یک حلزون کوچک آب شیرین در گرجستان بهدلیل آلودگی آب ناشی از کشاورزی منقرض شد. هم‌چنین در سال گذشته، یک نوع خفاش در سواحل استرالیا منقرض شد. هم‌چنین سه خزنده نیز در این جزیره منقرض شدند. بسیاری از این انقراض‌ها به‌دلیل بیماری‌های مختلف و گونه‌های تهاجمی رخ می‌دهد.
در کنار انقراض گونه‌های کوچک، گونه‌های بزرگ‌جثه نیز در سال گذشته منقرض شدند. شاید غم‌انگیز‌ترین خبر این انقراض مربوط به مرگ آخرین کرگدن نر سفید بود که به‌دلیل شکار بی‌رویه انسان، این گونه شانس بقا را از دست داد.

۳- تعداد کمی از گونه‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند و ما برخی از آن‌ها را با نام جدید کشف کردیم.

قورباغه سیاه چشم درختی، از لبه پرتگاه انقراض نجات یافت. این گونه در حال حاضر از سطح «به شدت در معرض خطر» یک مرحله قبل از انقراض، به سطح «حداقل نگرانی» نقل مکان کرده است. دانشمندان هم‌چنین در سال گذشته ۸۵ گونه جدید از گیاهان و جانوران را کشف کردند. دانشمندان هم‌چنین یک کرم بزرگ را که گوگرد می‌خورد در پایین دریاچه‌های گل‌آلود یافتند.

۴- یخ‌های گرینلند سریع‌تر ذوب می‌شود.

ما می‌دانیم که زمین گرم می‌شود، اما ما شواهدی را در سال گذشته از گرم شدن زمین دیدیم که به طرز چشم‌گیری این واقعیت را نشان می‌داد.
مناطق قطبی با دو برابر سرعت متوسط گرم شدن زمین، در حال گرم شدن هستند. دانشمندان NOAA در سال گذشته گزارش دادند که از دست دادن یخ‌ها در قطب شمال به نسبت ۱۵۰۰ سال گذشته سرعت بیشتری داشته است. ما هم‌چنین شاهد یک موج گرما در قطب شمال بودیم. در ماه ژانویه برای سومین سال پیاپی کمترین میزان یخ در دریای قطب شمال گزارش شد.
دانشمندان هشدار داده‌اند که اگر یخ‌های گرینلند با همین روند ذوب شوند، سطح دریاهای جهان با بیش از ۲۰ فوت افزایش روبرو خواهد بود.
این نمونه‌ها نشان می‌دهد که اثرات تغییرات آب و هوا همواره آهسته و تدریجی نیست، گرمایش جهانی می‌تواند برخی از پدیده‌ها را به سمت تغییرات سریع سوق دهد.

۵- علف‌های دریایی دوباره در خلیج Chesapeake رشد کردند.

خلیج (خور) Chesapeake یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های ایالات‌متحده که به مدت دهه‌ها دست‌خوش آلودگی ناشی از سموم و کودهای کشاورزی بود. افزایش میزان نیتروژن و فسفر در این خور باعث از بین رفت علف‌های دریایی و ماهی‌ها و صدف‌های حلزونی شده بود. وسعت آلودگی به‌حدی بود که دولت فدرال راهی برای محدود کردن ورود آلودگی‌ها به رودخانه را در پیش گرفت. به این ترتیب که آن‌ها شروع به پرداخت به کشاورزان به روش‌های مختلف کردند تا از ورود زهکش‌ها به رودخانه و مصب آن جلوگیری کنند، از راه‌های دیگر احداث تصفیه‌خانه و امکانات دیگری مانند جمع‌آوری زباله‌ها از رودخانه بود.
خوش‌بختانه، دانشمندانی که روی این موضوع کار می‌کردند اعلام کردند که محدود کردن ورود آلاینده‌ها به آب نتیجه‌بخش بوده و حدود ۴۲ هزار هکتار علف‌های دریایی در این خور دوباره روییده‌اند. این مقدار بیشترین میزان در نیم قرن گذشته بوده است.
بررسی اکوسیستم‌های درون این پوشش علف‌های دریایی نیز نشان می‌دهد که گونه‌هایی مثل خرچنگ آبی و گونه‌های ماهی به عنوان غذا و پناهگاه از این پوشش استفاده می‌کنند. با توجه به این‌که علف‌های دریایی در کل جهان طی یک قرن گذشته یک‌سوم کاهش یافته‌اند، تلاش‌های موفقیت‌آمیز برای مهار آلودگی‌های ناشی از مواد مغذی در Chesapeake می‌تواند نمونه‌ای از موفقیت برای بازگرداندن زندگی به اکوسیستم های مرده باشد.
به عقیده دانشمندان، کاهش مواد مغذی و حفاظت از تنوع‌زیستی، راهکارهای مؤثر برای کمک به بهبود موفقیت‌آمیز سیستم‌های تخریب شده در مقیاس‌های منطقه‌ای می‌باشد. این یافته یکی از برنامه‌های مدیریت محیط‌زیست در سرتاسر جهان است.

۶- ما برای مقابله با بلایای طبیعی آماده نیستیم و از رخدادهای طبیعی به اندازه کافی درس نمی‌گیریم.

سال ۲۰۱۷ یکی از بدترین سال‌های رخداد بلایای طبیعی در ایالات متحده بود. توفان ماریا در ماه سپتامبر در جزایر کارائیب با سرعت وزش باد با قدرت ۱۵۰ مایل در ساعت و بارش ۳۶ اینچ باران، باعث از بین رفتن ۸۰ درصد از زیرساخت‌های برق شد و ۳٫۳ میلیون نفر از جمعیت پورتوریکو در خاموشی به سر بردند.
دیگر بخش‌های ایالات متحده نیز تحت تأثیر این حوادث بود مانند آتش‌سوزی گسترده کالیفرنیا که بدترین آتش‌سوزی در این کشور بود. توفان هاوری نیز در تگزاس بیش‌ترین میزان بارش را برای یک توفان ثبت کرد.
در واقع، بلایای طبیعی در سال ۲۰۱۷، حداقل ۳۰۶ میلیارد دلار خسارت در سراسر ایالات متحده به خود اختصاص داد که پرهزینه ترین خسارت ناشی از حوادث طبیعی در تاریخ این کشور بود.
محققان اعلام کرده‌اند که بارندگی‌های سنگین، طوفان‌های عظیم و آتش‌سوزی‌ها به‌دلیل افزایش درجه حرارت زمین، بیشتر خواهد شد.

۷- ما در حال نزدیک شدن به یافتن زمین دیگری در جهان هستیم

تا آن‌جا که ما می‌دانیم، زمین تنها سیاره‌ای است که زندگی در آن در جریان است. اما دانشمندان در جستجوی سیارات مشابهی نیز هستند. از زمان راه‌اندازی تلسکوپ فضایی کپلر در سال ۲۰۰۹، جستجوی سیاره‌ای مشابه زمین رونق گرفته است. از بیش از ۳۵۰۰ سیاره‌ای که خارج از منظومه شمسی تاکنون یافت شده است، کپلر بیش از ۲۵۰۰ سیاره را یافته است.
با جمع‌آوری داده‌های مشاهده‌ای از تلسکوپ‌ها در سراسر جهان، دانشمندان فضاهایی مانند زمین را کشف کرده‌اند. محققان در سال گذشته گزارش دادند که هفت سیاره در اندازه زمین را در بزرگ‌ترین مجموعه سیارات تاکنون کشف کرده‌اند که احتمالاً قابل زندگی است.
البته یافتن سیاره‌هایی شبیه زمین به معنی یافتن راهی برای فرار کیهانی از سیاره‌ای که در آن هستیم نیست.
ترجمه: شهره صدری خانلو
منبع: https://www.vox.com/2018/4/21/17247994/earth-day-2018-plastic-climate-change

پیام بگذارید