تصویر روی جلد یک مجلۀ صنوبر

۱) نوروز: ژاله آموزگار
جشن نوروز سالگردی است از آفرینش انسان، عزیزترین موجود آفرینش برا ی آفریدگار بزرگ و به همین مناسبت، سالگرد آن با شکوه بیشتری برگزار می‌گردد.
نوروز همان نمادی است از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی و مرگی است که به رستاخیز و زندگی منتهی می‌شود و به همین مناسبت جشن مربوط به ) فروهر (ها نیز بوده است.

۲) آمریکا، اروپا، ما می آئیم: نصراله پور جوادی
در صد سال آینده ناامنی محیط زیست است که مردم را وادار می کند که جلای وطن کنند و ســرزمین آبا و اجدادی خویش را ترک کنند و مثل غربتی ها در کشــورهای آمریکا و کانادا و اروپا در به در شوند. ناامنی محیط زیست نه فقط دست کمی از ناامنی مدنی و نظامی ندارد بلکه حتی از آن‌ها هم بدتر است.

دکتر کهرم
دکتر اسماعیل کهرم عکس از مجتبی سالک

۳) جدی ترین کار من، تدریس است (گفتگو با دکتر اسماعیل کهرم)
جدی ترین کاری که می کنم تدریس است؛ کاری که با عشق انجام می دهم. هنوز هم برایش مسئولیت و ارزش قائلم و این طور نیست که بعد از چندین سال از درس دادن سرد شده باشم.
من پیشگویی علمی نمی کردم که دریاچه ارومیه خشک می شود، فقط دیدم سال به ســال تعداد پرندگان در هامون و ارومیه کاهش پیدا می کند. این یک نشانه شاخص است. ما این را به وضوح می دیدیم ولی وقتی تذکر می دادیم هیچ کس توجه نکرد.
طبیعت قدرت بازسازی و ترمیم را دارد مشروط به اینکه به او اجازه ترمیم دهیم.

۴) ادبیات چگونه می تواند به کمک زمین بیاید؟ : عرفان مجیب
علوم انسانی به طور عام و مطالعات ادبی به طور خاص نقش به سزایی در رفع چالش‌های محیط‌زیستی پیش روی بشر و خلق آینده‌ای بهتر برای محیط زیست ایفا می‌کند.
همانطور که مورد کارسون و پولان ثابت می‌کند، نوشتن و برقراری ارتباط با مردم می‌تواند اثرات محیط زیستی ژرفی داشته باشد. به همین سبب است که بسیاری از فعالان حوزه‌ی محیط زیست اینک بر این باورند که در این برهه از تاریخ بیشتر از هر زمانی به نویسندگان اثرگذاری درحیطه‌ی محیط زیست نیاز داریم.

۵) بحران آب شرب: شهلا فروزانفر
از هر ۹ نفر در جهان یک نفر با کمبود آب روبرو است، ۸۰ درصد بیماری‌ها در کشورهای در حال توسعه ناشی از کمبود آب سالم است.
کشورهای پیشرفته تنها ۴۰ درصد منابع آبی خود را استحصال می‌کنند اما در کشورهای درحال توسعه بین ۷۰ تا ۹۰ درصد منابع آب شیرین استحصال شده‌اند.

۶) خشکسالی و مشکل آب: نسیم خیرخواه
خشکسالی موجود در ایران، بحران نیست و اعلانات و تابلوهایی که بسیاری از سازمان ها و خبرگزاری ها استفاده می کنند و بر روی آن واژه بحران را برای جلب اذهان عمومی به کار می‌برند واژه ای ناصحیح است.
در مبحث محیط زیست و علم اکولوژی، هر سیستمی یک آستانه ومرز تحمل دارد و پس از آن اگر از مرز عبور کند سیستم توانایی سابق را برای حفظ پایداری و کارکردهای خود از دست می‌دهد.

عکس از رامین محمدی زره ناسی

۷) پرنده نگری در باغ ها و پارک های داخل شهرها گامی نو در جهت آموزش حفظ محیط زیست: رامین محمدی زره ناسی

اصطلاح پرنده نگری Bird watching لذت بردن، تماشای پرندگان و آموزش تفاوت کلی بین این جانوران است و برای انجام آن تنها علاقه‌مندی به طبیعت کافی است.
شخصی که ساعت‌ها در فضای باز به آرامی پرنده‌نگری می‌کند آیا می‌تواند شهروند آزاردهنده‌ا‌ی باشد؟ لزوماً پاسخ نمی‌تواند کاملاً مثبت باشد ولی شخصاً معتقدم او شخص قابل اعتمادتری به‌عنوان یک شهروند خواهد بود و از کارهای نابهنجار لذت نخواهد برد.

۸) گزارش شب «گل و گیاه در هزار سال شعر فارسی»: آیدین پورخامنه
دویست و نودمین شب مجله بخارا به بررسی کتاب “گل و گیاه در هزار سال شعر فارسی تألیف دکتر بهرام گرامی اختصاص داشت.
در کتاب گل و گیاه در هزار سال شعر فارسی، کار به گردآوری منظم شواهد پایان نمی پذیرد. هر درختی یا گیاهی زادگاهی دارد و در این کتاب پیدا می کنید که او اهل کدام ولایت است؟ و با کدام درخت یا گیاه دیگر هم خانواده است؟ که اعتبار کتاب را به عنوان یک مرجع می افزاید.

۹) فقدان حمایت دولت در مدیریت پسماند: آیدین پورخامنه
در کلان شهر تهران با جمعیتی بالغ بر هشت و نیم میلیون نفر، روزانه در حدود هفت هزار و پانصد تن پسماند خانگی تولید می شود.
در ایران زیرساخت‌های مدیریت پسماند وجود ندارد، این فقدان باعث شده تا ساختار فیزیکی و شیمیایی پسماند ناشناخته باقی بماند.

۱۰)جنجال بر سر باغات از دست رفته تهران: بهار سلادوزی
اخیرا برخی از اظهارات یکی از نمایندگان شورای شهر تهران در خصوص مصوبه» برج باغ‌ها« و تاثیر این مصوبه در نابودی باغ‌های تهران سبب ایجاد جنجا ل‌های زیادی در فضای مجازی شد.
قانون حفظ و گسترش فضای سبز که براساس آیین نامه اجرایی آن در دهه ۷۰، ساختمانی که پروانه ساخت می‌گرفته اجازه این را داشته است که یک تا ۱۰۰ اصله درخت را که در مسیر عملیات عمرانی قرارداشت هاند قطع کند.

۱۱)شکار پرندگان از زاویه دوربین: فاطمه باباخانی
کسب درآمد به وسیله پرنده نگری سبب شده است مردم محلی به حافظان حیات وحش و پرندگان تبدیل شوند و شکار در سطح قابل توجهی کاهش داشته باشد.
آیا این حوزه از گردشگری می تواند در آینده خود را به درآمد حاصله از شکار نزدیک کند؟

۱۲) نفسی که ممد «حیاط!!» است: حبیب دانشور
«نفس» گروهی مردم نهاد است که برای بهبود وضعیت هوای پایتخت تلاش می کند.
گروه نفس بر این باور است که فعال‌سازی مسئولیت شهروندی در کنار انگیزش حس زیباشناسی جمعی، همه ما را به هوای پاکتری می‌رساند.

احمد بحری
احمد بحری (محیط بان)

۱۳) محیط بانی نیمه گمشدۀ من است: احمد بحری
جاذبه و عشق به طبیعت سرمنشا این بوده که به عالم حیات وحش به چشم نیمه‌ی گمشده خودم بنگرم و مرا مجذوب خویش ساخته که در زندگی روزمره‌ام ریشه دوانده است.
زیبایی طبیعت و قدرت مخلوق مرا به شغل محیط بانی کشانده است.

۱۴) اسکندر فیروز و بیش از نیم قرن زندگی در محیط زیست: مانیا شفاهی
کتاب خاطرات اسکندر فیروز، پدر محیطزیست ایران با نام دو دهه تلاش برای حفظ طبیعت و محیط زیست ایران در واقع همانند یک دایره المعارف محیطزیست است که دید بسیار جامعی از وضعیت محیطزیست کشور در گذشته و سیر تحول آن ایجاد میکند.